Peranan Ulama dan Institusi Raja Memartabatkan Pendidikan Islam di Terengganu

Engku Alwi, Engku Ahmad Zaki (2012) Peranan Ulama dan Institusi Raja Memartabatkan Pendidikan Islam di Terengganu. In: Terengganu Merentasi Tiga Abad: Kesultanan, Politik, Ekonomi, Agama dan Budaya. Yayasan Diraja Sultan Mizan, Malaysia, pp. 212-230. ISBN 978-967-10844-2-7

[img] Text
trg1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (627Kb)
[img] Text
trg2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (647Kb)
[img] Text
trg3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (307Kb)
[img] Text
trg4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (416Kb)

Abstract

Artikel ini membahaskan peranan Ulama dan Institusi Diraja dalam memartabatkan pendidikan Islam di negeri Terengganu. Negeri Terengganu amat terkenal dengan kelahiran beberapa orang tokoh ulama dan juga beberapa orang sultan yang terlibat secara aktif menghidupkan pendidikan Islam sama ada dengan menubuhkan institusi pondok, madrasah dan sekolah agama di negeri Terengganu. Fakta ini menunjukkan bahawa ulama dan sultan negeri Terengganu memberi perhatian khusus tentang pendidikan Islam kepada rakyat negeri Terengganu.

Item Type: Book Section
Keywords: Pendidikan Islam, Institusi Diraja,
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Faculty / Institute: Faculty of Contemporary Islamic Studies
Depositing User: PROF DR ENGKU AHMAD ZAKI ENGKU ALWI
Date Deposited: 03 Apr 2014 02:35
Last Modified: 04 Nov 2014 02:46
URI: http://erep.unisza.edu.my/id/eprint/630

Actions (login required)

View Item View Item