Penggunaan ePortfolio dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab

Yahaya, Mohd Firdaus and Norasyikin , Osman (2012) Penggunaan ePortfolio dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab. In: Dinamika Pendidikan Bahasa Arab: Menelusuri Inovasi Profesionalisme Keguruan. Penerbit UniSZA, Terengganu, pp. 112-131. ISBN 978-983-9842-56-2

[img] Text
Dinamika_Bab6-ePortfolio.pdf
Restricted to Registered users only

Download (913Kb)

Abstract

Gelombang teknologi maklumat telah mencetuskan perubahan gaya hidup masyarakat pada masa kini. Bidang pendidikan pastinya tidak terlepas daripada situasi ini di mana munculnya pelbagai inovasi terkini yang bertujuan untuk memajukan bidang pendidikan seiring dengan zaman teknologi. Salah satu daripadanya ialah portfolio dalam bidang pendidikan yang telah berubah wajah dan bentuk hasil daripada kemajuan teknologi. Jika dahulu portfolio adalah menggunakan kertas sepenuhnya. Namun kini kecanggihan teknologi telah mengubahnya. Portfolio yang berbentuk elektronik ini dikenali sebagai ePortfolio. Menurut Batson (2002), terdapat tekanan untuk membebaskan hasil kerja pelajar daripada menggunakan kertas. Seterusnya menjadikan ia lebih tersusun, mudah dicari dan dibawa. Ini akan mencetuskan kemungkinan untuk melihat kembali keseluruhan kurikulum dan menilai semula fakulti dan program, mengiktiraf hasil kerja pelajar dan meneliti perjalanan akreditasi.

Item Type: Book Section
Subjects: L Education > L Education (General)
Faculty / Institute: Faculty of Languages & Communication
Depositing User: Mohd Firdaus Yahaya
Date Deposited: 16 Mar 2014 06:50
Last Modified: 15 May 2014 07:38
URI: http://erep.unisza.edu.my/id/eprint/542

Actions (login required)

View Item View Item