Pelestarian Pendidikan: Antara Mengajar dan Mendidik

Mat Teh, Kamarul Shukri (2015) Pelestarian Pendidikan: Antara Mengajar dan Mendidik. Bahath Jurnal Penyelidikan IPG Kampus Zon Timur, 2 (-). pp. 9-20. ISSN 2289-8557

[img] Text
Bahath.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (4Mb) | Request a copy

Abstract

Pendidikan merupakan teras utama pembinaan tamadun bangsa dan negara. Justeru, ia sewajarnya bersifat holistik dan berada di atas tonggak yang mengambil kira ciri-ciri kemanusiaan seperti metafizik,keterampilan, pemikiran saintifik dan potensi keria yang mampu memakmurkan serta menyejahterakan dunia ini. Bagi melestarikan pendidikan, fungsi mengajar dan menyelidik perlu bersifat dinamik dan saling memberi-menerima. Selain kawasan pertindihan, kedua-dua domain tersebut sering dihubungkan oleh elemen inovasi. Dalam mendepani dunia tanpa sempadan, aktiviti pengajaran dan penyelidikan dilihat sedang berhadapan dengan cabaran daripada dalam. E-pembelajaran dan bebanan tugasan merupakan antara cabaran yang boleh mengganggu matlamat pengaiaran dan penyelidikan. Oleh itu, keseimbangan amalan dan praktis dalam perkara seumpama itu perlu dititikberatkan.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Faculty / Institute: Faculty of Contemporary Islamic Studies
Depositing User: Prof. Dr. Kamarul Shukri Mat Teh
Date Deposited: 10 May 2016 03:56
Last Modified: 10 May 2016 03:56
URI: http://erep.unisza.edu.my/id/eprint/4794

Actions (login required)

View Item View Item