Model Qurani Dalam Pendidikan Remaja Bermasalah

Omar, Najmiah (2014) Model Qurani Dalam Pendidikan Remaja Bermasalah. ISU KONTEMPORARI PENDIDIKAN AL-QURAN, 1 (16). pp. 73-89. ISSN 978 983 9842 82 1

[img] Text
New Doc 2.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (14Mb) | Request a copy

Abstract

Model Qurani adalah contoh teladan yang terdapat dalam al-Quran yang diperolehi melalui pengkajian ayat-ayat al-Quran yang boleh diguna pakai sebagai salah satu langkah dalam menangani remaja bermasalah pada hari ini. Ia juga dipanggil nazariyyat Quraniyyah, iaitu satu kaedah yang berada dalam al-Quran menerusi tinjauan dan penelitian ayat-ayat al-Quran dan melalui maksud yang tersirat di sebalik isi kandungan al-Quran yang membolehkan seseorang itu mengaplikasikannya sebagai panduan hidup.

Item Type: Article
Keywords: Model, Qurani, Pendidikan, Remaja, 'Ibad al-Rahman, Luqman al-Hakim,Habib a-Najjar, Nabi Ibrahim dan nabi Yaakub.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion
B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
H Social Sciences > HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Faculty / Institute: Faculty of Contemporary Islamic Studies
Depositing User: Najmiah Omar
Date Deposited: 21 Mar 2016 00:15
Last Modified: 21 Mar 2016 00:15
URI: http://erep.unisza.edu.my/id/eprint/4630

Actions (login required)

View Item View Item