Pendekatan Rasulullah S.A.W Dalam Mentarbiah Golongan Kelaianan Upaya

Hamzah, Mohd Shafiee and Mohamad, Mohd Azrul Hisham (2014) Pendekatan Rasulullah S.A.W Dalam Mentarbiah Golongan Kelaianan Upaya. In: Sunnah Asas Wasatiyyah, Pencetus Transformasi Ummah. Penerbit USIM , Nilai, p. 106. ISBN 978-967-5996-50-4

[img] Image
penerbitan shafiee_11.jpg
Restricted to Registered users only

Download (770Kb)
[img] Image
penerbitan shafiee_13.jpg
Restricted to Registered users only

Download (847Kb)

Abstract

Orang Kelainan Upaya (OKU) merupakan golongan minoriti yang menghadapi pelbagai jenis kekurangan sama ada fizikal mahupun mental. Dalam Islam golongan ini tidak dipinggirkan kerana al Quran telah menjelaskan bahawa manusia yang paling mulia disisi Allah taala ialah yang bertakwa. Rasulullah juga menyebut bahawa Allah taala tidak menilai seseorang itu berdasarkan bentuk fizikal namun yang membezakan seseorang dengan yang lain adalah dengan iman dan takwa. Oleh itu kertas ini bertujuan untuk melihat bentuk pendekatan Rasulullah dalam mentarbiah golongan kelainan upaya. Kajian ini menggunakan kaedah analisis dokumen dimana data dikumpul dari dokumen-dokumen yang berkaitan berteraskan tema iaitu cara pendekatan Rasulullah dan pentarbiahan golongan kurang upaya. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa Rasulullah memberi kepercayaan dengan melantik golongan kelainan upaya ini sebagai pemimpin negara, muazzin, menjadi imam dan ahli jihad. Justeru disimpulkan bahawa Rasulullah telah berjaya membangunkan potensi orang kelainan upaya ini bukan sahaja dalam kewajipan bersyariat bahkan mencakupi aspek sosial. Kata kunci : Pendekatan Rasulullah, tarbiah golongan kelainan upaya

Item Type: Book Section
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Faculty / Institute: Faculty of Contemporary Islamic Studies
Depositing User: Dr Mohd Shafiee Hamzah
Date Deposited: 01 Jan 2015 07:11
Last Modified: 01 Jan 2015 07:11
URI: http://erep.unisza.edu.my/id/eprint/2649

Actions (login required)

View Item View Item